Vesterøya barneskole

Oppdragsgiver: Sandefjord kommune/ SKANSKA NORGE

Prosjektet Vesterøya skole i Sandefjord er underlagt strenge krav til kvalitet, miljø og økonomi. Den nye skolen skal dimensjoneres for 560 elever og rundt 69 ansatte. For å sikre lav miljøpåvirkning har kommunen forpliktet seg til å oppfylle kravene i EUs taksonomi for bærekraftige prosjekter, samt oppnå BREEAM-NOR Excellent-sertifisering. Skolen skal bygges som en utslippsfri byggeplass, med et energiforbruk som er minst 10 % lavere enn grenseverdiene for Nearly Zero Energy Buildings (NZEB).

I forkant av konkurransen, der vi dannet team med Skanska og Landskapskollektivet, ble det gjennomført en omfattende brukerprosess, som resulterte i utarbeidelsen av 'Visjonsboka'. Dette dokumentet la grunnlaget for konkurransen og beskriver de pedagogiske prinsippene, funksjonene og kravene til både inne- og uteområdene, samt tekniske og miljømessige spesifikasjoner. Visjonsboka kobler prosjektet til Sandefjordskolens mål og strategier, og sikrer at skolen tilrettelegger for fremtidsrettede læringsmetoder.

I evalueringen av de konkurrerende prosjektene for den nye Vesterøya skole, valgte juryen vårt prosjekt DELTA som vinner fordi det best ivaretar både skolens funksjonelle og pedagogiske behov, samtidig som det smelter harmonisk inn i det unike landskapet. Byggets plassering følger det naturlige terrenget, og skaper en tydelig nord-sør akse som forbinder bebyggelse, landbruk og skogområder. Skolen fungerer både som en læringsarena og som et grendehus – et samlingspunkt for trygghet, fellesskap og tilhørighet.

Prosjektet utmerker seg ved at byggets volum er tilpasset barnas perspektiv. Bygningsvolumet er delt opp i mindre enheter, noe som sikrer en skala som føles intim og inviterende. Samtidig er det bevart store, solrike utearealer som legger til rette for både formelle og uformelle møteplasser.

Skolens utearealer er utformet med fokus på å skape et inkluderende, trygt og variert miljø for både lek og læring. Skolegården er oversiktlig og universelt utformet, med soner som dekker ulike behov. Dette inkluderer lekeapparater, ballbaner, et amfi og naturlige lekeområder. De nærliggende skog- og naturområdene gir elevene rike muligheter til variert utendørs undervisning.

Bygget er organisert i tre etasjer, hvor læringsarealene er gruppert rundt hvert trinn, med egne innganger og garderober. Skolens "hjerte" er et sentralt, åpent område som fungerer som samlingspunkt, med god visuell og fysisk forbindelse mellom etasjene. Denne åpne strukturen sørger for enkel navigasjon og korte avstander mellom de ulike funksjonene i bygget, inkludert flerbrukshallen, som kan benyttes både i sammenheng med skolen eller separat.

Skolens design støtter en variert og fleksibel pedagogisk tilnærming, med læringsarealer som kan tilpasses ulike undervisningsmetoder.

Skolens beliggenhet i det vakre naturlandskapet, med direkte tilgang til skog og naturområder, gir elevene en unik mulighet til å lære i naturen. Skolen er også utformet som et samlingspunkt for lokalsamfunnet, med uteområder og fellesrom tilgjengelige både i og utenfor skoletiden.

Bygget oppføres hovedsakelig i massivtre som er et miljøvennlig og bærekraftig materiale som både gir estetiske fordeler og er klimavennlig. Fasaden er kledd i tre, og det benyttes robuste materialer som skal tåle byggets levetid. Innvendig er det valgt materialer som fremmer et sunt inneklima, og som er både brukervennlige og bærekraftige. Vegetasjonen i skolegården speiler de omkringliggende skogsområdene,

Prosjektet for den nye Vesterøya skole oppfyller de strenge miljøkravene ved å levere en imponerende 40% reduksjon i klimagassutslipp, og et energiforbruk som er 10 % lavere enn kravene satt av NZEB (Nearly Zero-Energy Building)-definisjonen. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av innovative teknologier og løsninger som LOW ex-systemet og en omfattende brønnpark for geotermisk energiutvinning. Disse systemene optimaliserer energieffektiviteten og reduserer energiforbruket.

I tillegg skal skolen bygges som et Plusshus, som betyr at det kan produsere mer energi enn det forbruker. Dette sikrer at skolen er både bærekraftig og fremtidsrettet, med klare fordeler for både klima og kostnadseffektiv drift.

Prosjektet er planlagt ferdigstilt innen skolestart høsten 2026.